25. november 2012

DIY: Grovstrikket grytekluter

Helga har vært av det effektive og meget kreative slaget her i hus!
Tror det må være det at jula sniker seg innpå.....
Biler har blitt vasket og polert, huset ryddet og organisert,
og på syrommet har det vært full aktivitet.
Herlig med slike helger! 
Vi har så klart også slappet av og kost oss med god mat og søtsaker.




En av helgens kreative sysler har vært strikking av grytekluter.
To par med grytekluter har fått se dagens lys denne helga.
Jeg har hatt planer om å strikke slike lenge, men du vet....tida går!

Grytelappene er strikket kun med rette masker frem og tilbake.
Mine er strikket med gråsort stoffgarn kjøpt på Stoff&Stil.
Men dette garnet får du tak på i de fleste garnbutikker.
Jeg la opp 20 masker på rundpinne 8,
 og strikket til grytekluten var helt firkantet.
Mine ble ca 20x20 cm.
Så fellet jeg av. Hempen lagde jeg ved å fingerhekle 
en remse som jeg igjen knytet godt fast på selve grytekluten.
Løse ender/ tråder må du bare feste så godt du kan
mellom radene da det ikke er så lett tre nål på dette garnet.
Den lille prikken over ién ble en treknapp sydd på,
oppe med hempen på hver kryteklut. 
Enkelere strikkeprosjekt skal man lete lenge etter :-)
Kan jeg - kan du!
Superfin julegaveidee er det også, spør du meg ;.-)




Jeg er klar for ei ny uke!
Det stormer og herjer ute, så jeg satser på
koselige stunder og juleforberedelser innendørs.
Håper du har ei fin uke foran deg også!?

-Hilde-

6 kommentarer:

Annfrid sa...

Så fine, det står på listen min også over ting jeg har lyst å lage.
Ser det er stoff og stil jeg må gå og handle garn for dette var knallfint.

Klem fra Annfrid

ELLEMELL sa...

de var jo kjempefin!
en veldig god ide:) må lagre den, for nå er det ikke tiden til det :)

klem ellemell

Jatte sa...

Stilig!!

Ha en fin ny uke-
klem klem

Blåbærtua sa...

Hei skjønne deg:)
Du er nå kreativ og så flotte dei blei og,akkurat sånt som eg kunne roa meg ned med,hihi har alltid 1000 ting for meg og kunne godt sittet litt meir ned og strikka eller annet:)
Du hadde jo så fint rom til deg sjølv og,så heldige dere er som har så stor plass:)

Fin ny veke til deg!
Klem fra Lillian

Hanne Margrete sa...

Så lekre! Og ikke minst kjappe og enkle å lage! Sånt garn skulle jeg hatt;) Må ogs¨å si at jeg har kosa meg veldig med reportasjen i boligpluss, og nå oppdaget bloggen din! Et nydelig og inspirerende hjem:)

Ha en fin ny uke!
Klem fra Hanne:)

Henny sa...

Hvor er de seje. Dem skal jeg bestemt prøve at lave. Grydelapper kan jeg jo altid bruge.